Webové stránky skupiny Prima používají soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s užitím cookies souhlasíte.

OK Více informací
Top Gear speciál: James May a lidové autíčko II (1)

Pravděpodobně používáte software, který znemožňuje zobrazení reklamy ( AdBlock).

Příjmy z reklamy nám umožňují nabízet vám obsah zdarma.
Prosíme, pro přehrání videa AdBlock vypněte (Jak vypnout AdBlock?) a stránku znovu načtěte (F5).

nebo vyzkoušejte Prima Play Premium, se kterým můžete sledovat videa bez reklam a bannerů jen za 49 Kč měsíčně.

Chci vyzkoušet
Prima PLAY Premium

Máte potíže s přehráním videa? Pomoc můžete najít v nápovědě, nebo nás kontaktujte.

Top Gear speciál: James May a lidové autíčko: Top Gear speciál: James May a lidové autíčko II (1)

James May´s Cars of the People: James May´s Cars of the People

Sezóna II | Datum vysílání: 10.1.2017 | 50 min | 2016

Zvuk: Čeština, Angličtina | 16:9

James May se zamýšlí, jak je možné, že britský a americký automobilový průmysl neuspěl ve světové konkurenci s japonskými a německými výrobci aut. Věc je o to nepochopitelnější, že Velká Británie a Amerika vyšly z války jako vítězové a že jejich automobilový průmysl nebyl válkou vůbec zasažen. V roce 1945 dominoval britským silnicím skvělý Austin Seven, který byl považován za první lidové auto ve Velké Británii. Toto auto bylo natolik úspěšné, že se vyváželo do světa a v licenci se vyrábělo v mnoha státech. V té době americkým silnicím kraloval Buick série 40. James obě auta vyzkouší. Japonsku trvalo třicet let, než se po válce vzpamatovalo a stalo automobilovou velmocí. Zničenému Německu stačilo pouhých dvacet let. Na konci 40. let se začne v Británii vyrábět skvělý Morris Minor. Minor je prvním britským vozem, kterého se prodalo víc než milión. Projektant, který Minor vytvořil, následně navrhl Mini. V padesátých letech kralují americkým silnicím velké vozy s velkou spotřebou a jsou symbolem kultury vlastnictví. První japonské auto, které se ve Velké Británii objevilo, bylo Daihatsu Compagno. Dalším japonským autem na britském trhu byla Toyota Celica GT. V té době si Britové z japonských aut dělali legraci. Měli totiž skvělý Jaguar E-type. James porovná tento Jaguár v závodě s Datsunem 260Z. Při závodu mu bude konkurentem legenda závodních okruhů formule1, Damon Hill. K překvapení Jamese je to Datsun, který závod vyhrává. Ropná krize v roce 1973 zasadila velkou ránu americkým velkým a žíznivým autům. Do popředí zájmu zákazníků se dostala rázem úsporná japonská auta. James se v doprovodu bývalých místních pracovníků zdejších automobilek projede Fordem Mustangem II. po americkém Detroitu. Podobnou jízdu provede s Toyotou Celicou po japonském městě Toyota City. Oba vozy srovnává co do spotřeby. Ke svému překvapení na stejné množství benzínu ujede s Toyotou jednou takovou vzdálenost než s Fordem. Další ránu americkým autům dala Honda Civic a Honda Accord. Honda Accord se dokonce začala přímo v USA vyrábět a stala se tam nejprodávanějším autem. James Accord otestuje. V roce 1973 vstupuje Velká Británie do zóny volného obchodu a je ihned zahlcena německými vozy BMW řady 3. Britové se Němcům snaží konkurovat s vozem Triumph Dolomite Sprint, avšak neuspějí. Sám James prohlásí, že auto na německý vůz nemá. Stačilo se mu v obou vozech projet. V sedmdesátých letech přichází krize britského automobilového průmyslu. Firma British Leyland se v roce 1980 snaží zachránit svou pozici na trhu novým vozem Austin Allegro. Auto je však brzy lidmi označováno za „létající prase“ a nemůže konkurovat Mazdě 323 čtvrté generace. V roce 1982, kdy Mazda prodává svůj milióntý vůz, Allegro končí výrobu. Osmdesátá léta jsou dobou, kdy Japonci a Němci upevňují pozice na automobilovém trhu, a tak Jamesovi nezbývá říci, že pro to, abyste uspěli na trhu s auty, musíte prostě prohrát válku.

Komentáře