Webové stránky skupiny Prima používají soubory cookie k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti. Používáním tohoto webu s užitím cookies souhlasíte.

OK Více informací
Moderní zázraky: Největší katastrofy (7)

Pravděpodobně používáte software, který znemožňuje zobrazení reklamy ( AdBlock).

Příjmy z reklamy nám umožňují nabízet vám obsah zdarma.
Prosíme, pro přehrání videa AdBlock vypněte (Jak vypnout AdBlock?) a stránku znovu načtěte (F5).

nebo vyzkoušejte Prima Play Premium, se kterým můžete sledovat videa bez reklam a bannerů jen za 49 Kč měsíčně.

Chci vyzkoušet
Prima PLAY Premium

Máte potíže s přehráním videa? Pomoc můžete najít v nápovědě, nebo nás kontaktujte.

Moderní zázraky: Největší katastrofy: Moderní zázraky: Největší katastrofy (7)

Freight Train Collision: Engineering Disasters I

Datum vysílání: 21.9.2016 | 39 min | 2015

Zvuk: Čeština, Angličtina | 16:9

Po krátkém úvodu míříme do San Francisca v Kalifornii, kde se při přistání letadla odehrála vážná nehoda. Letadlo kleslo až příliš, podvozkem a ocasem zavadilo o vlnolam a dopadlo na runway. Přes hrůzostrašně vypadající nehodu přežilo 307 lidí bez škrábnutí, bohužel 3 lidé v ocasní části takové štěstí neměli a zemřeli. Vyšetřování ukázalo, že nešlo o mechanickou závadu, nejprve byli zkušení piloti příliš vysoko, nakonec pak moc blízko. Před přistáním přepnuli na autopilota, ten ale přistání „vzdal“ a chtěl udělat ještě jedno kolo. To ale pilot nechtěl a tak manuálně ubral a pokoušel se dostat níž sám. Myslel si, že jakmile dokončí manévr, o zbytek se zase postará autopilot, ale to se spletl- s vypnutými motory neměl autopilot co korigovat a letadlo se tak řítilo k zemi. 10 vteřin před přistáním se ozval alarm, pilot ale reagoval další 4 vteřiny, což bylo pozdě. Příčinou tedy bylo, že pilot nevěděl, že manuálním stažením výkonu motorů deaktivuje automatické hlídání výkonu motorů. Další případ se odehrává ve Valley Center v Kansasu, 17.7.2007 tu explodovala nádrž, do které byla přečerpávána zásilka rozpouštědla. Do vzduchu uniklo rozpouštědlo, nebe pohltil černý toxický mrak. Hasiči požár uhasili až po13 hodinách. Vyšetřování vyvrátilo většinu variant, nakonec se ukázalo, že explozi způsobil uvolněný spoj na plováku. Při přečerpávání se dostala do hadice trocha vzduchu, bubliny způsobily kývání plováku a jeho kovový spoj se tak nabil statickou elektřinou, která způsobila jiskru. Společnost své plováky vylepšila, ostatní ale nikoliv a tak se dá podobné případy očekávat. Další případ se odehrává v Seattlu (Washington), kde došlo 28.2.2001 k zemětřesení. To připomnělo, jak chatrný je 3kilometrový aljašský viadukt. Testy toho, co by mohlo způsobit další nebezpečí, jasně ukázaly, že se situace musí nějak řešit a tak vznikl projekt na obří tunel, který 6proudou dálnici nahradí. Při vrtání se obří stroj- razící štít „Berta“ zasekla, zamotala se do ocelové trubky a hlavní ložisko se přehřívalo. Musel tak vzniknout nový projekt na její opravu, okolní terén se zatím začínal propadat, domy praskat. Přední část, vážící 1800 tun, musela být vytažena, vznikla kvůli tomu obří přístupová jáma. Aktuálně se na tunelu stále pracuje, dokončení je odhadováno na konec roku 2017. Následující případ se odehrál v Clermontu na Floridě, 12.8.2013 se tu zřítil hotelový resort do 30 metrů široké jámy. Experiment přesně ukazuje, jak k něčemu takovému dochází, nejčastěji je to po obdobích sucha, když déšť prolije a zatíží zemi. Ta se bortí do vrstvy vápence, která se rozpouští vlivem kyselých dešťů. Poslední případ se odehrává přes 200 km od pobřeží Mexika, 10.2.2013 tu vypukl požár v jedné ze strojoven obří turistické lodi. Protipožární systém ho sice uhasil, ale vypadl proud, který zajišťoval vše- najednou netekla voda, nefungoval záchod, klimatizace atd. Sen se najednou změnil v noční můru, protože bez elektřiny nešly ani lodní motory. Až po dni připluly první remorkéry, které se snažily dotáhnout loď k pobřeží. Záchranná akce trvala nakonec 4 dny. Vyšetřování ukázalo, že požár způsobilo zpětné vedení nafty, z něj unikalo palivo a to se vznítilo díky horkému povrchu. Požár vyřadil 5 z 6 motorů a obří generátory, nad kterými bylo elektrické vedení. To se brzy poškodilo, navíc tehdy vše spadalo pod jediný rozvaděč. Po několika závěrečných větách díl končí.

Komentáře